BAB 7 : PENGURUSAN PUSAT SUMBER
PENGENALAN
Pusat sumber
sekolah (PSS) merupakan penjana pembentukan masyarakat yang berilmu
pengetahuan, gemar membaca dan berkemahiran maklumat sejajar dengan
perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta pendidikan abad
ke-21. Peralihan paradigma pembelajaran alaf baharu ini memberikan impak yang
positif kepada kreativiti dan fleksibiliti pusat sumber sekolah ke arah abad
ke-21. Adalah menjadi dasar dan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia untuk
meningkatkan mutu pendidikan di negara ini sehingga mencapai pendidikan
bertaraf dunia. Sehubungan dengan itu, perjawatan Guru Perpustakaan dan Media
(GPM) telah dapat memberi fokus ke arah memantapkan PSS sebagai pusat sumber
sekolah bercirikan abad ke-21 di Malaysia. Pelantikan GPM (Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 3/2005 bertarikh 18 Julai 2005 – Penyelarasan Waktu Mengajar bagi
Guru Penyelaras Bestari serta Guru Perpustakaan dan Media) merupakan satu usaha
kementerian untuk memantapkan pengurusan PSS.
PENGURUSAN PUSAT SUMBER
Pusat sumber
sekolah (PSS) merupakan pusat mengakses maklumat yang mengandungi pelbagai
sumber cetak dan bukan cetak, elektronik dan digital yang diurus secara
sistematik bagi menyokong kualiti pengajaran dan pembelajaran. Dasar pengurusan
PSS diwujudkan ialah untuk memastikan PSS mempunyai koleksi yang menepati
piawaian, terkini, diurus dengan cekap dan berkesan serta digunakan secara
optimum. Pengurusan PSS merangkumi elemen perolehan dan pemprosesan bahan,
perkhidmatan, pengesanan dan pendokumentasian sesuai dengan perkembangan
teknologi masa kini. PSS diurus melalui pengurusan kualiti secara menyeluruh
(Total Quality Management).
Pengurusan ialah mengurus sesuatu yang melibatkan cara mengurus, selok-
belok kerja dan tanggungjawab pengurus / orang yang melaksanakan. Menurut Brech
mendefinisikan pengurusan sebagai satu proses sosial untuk menentukan
tanggungjawab bagi keberkesanan perancangan dan pelaksanaan sesebuah
organisasi. Manakala menurut Henry Farol menyenaraikan 5 aspek utama dalam
pengurusan, iaitu merancang, mengelola, mengarah, mengawal, dan menyelaras.
Maka Pengurusan ialah proses
perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli-ali
organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan
bagi mencapai matlamat organisasi. Manakala ,sumber ialah bahan atau tenaga yang
diperlukan bagi melaksanakan sesuatu.
FUNGSI PUSAT SUMBER
·
Merancang dan mengurus perolehan bagi membina
koleksi yang komprehensif, seimbang dan kemas kini selaras dengan keperluan
kurikulum dan memenuhi keperluan warga sekolah
·
Menyediakan kemudahan dan perkhidmatan akses maklumat
bagi kegunaan individu atau kumpulan
·
Memberi panduan dan kemahiran kepada warga
sekolah berkaitan proses carian, penghasilan dan penggunaan maklumat
·
Menyediakan kemudahan, peralatan dan bahan
supaya sentiasa dalam keadaan baik dan berfungsi
·
Menjalin perkongsian pintar dan rangkaian
strategik dengan pelbagai agensi untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan
CIRI PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
Aktiviti pembelajaran
memberi penekanan kepada sumber pendidikan dan melibatkan pelajar belajar
secara aktif dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran,
kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
Pembelajaran Berasaskan Sumber memberi peluang kepada
pelajar belajar mengikut keupayaan serta lebih fleksibel dalam penggunaan waktu
dan ruang belajar dalam mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan
melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.
KESIMPULAN
Pengurusan
sumber merupakan aspek penting dalam pengurusan pembelajaran. Bukan itu
Pengurusan pusat sumber amat penting kerana merupakan salah satu bantuan dalam
sistem pembelajaran kepada murid-murid untuk mencari sumber rujukan pembelajaran. Pelaksanaan PSS abad ke-21
lebih tertumpu kepada kualiti penggunaan dan peningkatan PSS secara optimum
serta memberi tumpuan kepada pemerolehan ilmu dan literasi maklumat. PSS
dirancang dan disusun mengikut keperluan semasa. Pelaksanaan ini diharapkan
dapat membantu dan menyokong pembelajaran abad ke 21.
Comments
Post a Comment