BAB 3: KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN


Menurut Stonerr (1984) pengurusan ialah satu proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan. Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins, 1984). Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi (Abdullah Sani Yahya, 2003).
Pengurusan ialah aktiviti yang teratur (sistematis) bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Bab ini menyatakan pengurusan pembelajaran dan perspektif multidisiplin pengurusan pembelajaran dan kajian-kajian pengurusan pembelajaran pelajar. Bab ini juga menyedari kepentingan pengurusan dan pembelajaran, konsep mengurus pembelajaran, perpektif multidisiplin pengurusan pembelajaran dan kajian-kajian pengurusan pembelajaran.
            Konsep mengawal ialah mengawal peraturan bilik darjah, mengawal aktiviti kumpulan, mengawal murid bermasalah peribadi, dan mengawal suasana bilik darjah. Konsep merancang pula adalah untuk merancang objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan pengetahuan sedia ada murid, merancang startegi dan kaedah pengajaran yang efektif, merancang bahan bantuan pengajaran yang lebih berkesan, dan merancang pemeringkasan isi pelajaran supaya pelajar jelas dengan pelajaran yang mereka belajar.
Selain itu, konsep mengarah merupakan mengarah murid supaya duduk diam dan menumpukan perhatian kepada pengajaran, mengarah murid untuk menjawab soalan, mengarah murid menguruskan tugasan harian bilik darjah, dan mengarah murid untuk mematuhi disiplin yang telah ditetapkan. Manakala pengalaman bermaksud yang kaitkan pembelajaran dengan pengalaman sedia ada pelajar. Sebagai contoh, ulang pelajaran yang lepas, sesi soal jawab. Penting dalam membantu pelajar memahami sesi pembelajaran yang dijalankan. Merancang pemikiran pelajar dengan soalan. Fikir bersama, ramalan, cabar minda pelajar.
Pengurusan dan pembelajaran pelajar yang berkesan mencakupi tiga aspek iaitu keperluan fisiologi, pengurusan masa dan iklim bilik darjah. Fisilologi yang dikenal pasti terhadap pelajar biasanya ialah tahap pembelajaran, keluarga, tingkah laku dan emosi. Pengurusan masa pula membolehkan pelajar menjalankan pembelajaran dengan masa yang sama. Jadual waktu juga perlu mengambil kira kebolehan pelajar iaitu sejauh mana pelajar dapat mengekalkan fokus dalam kelas serta bukan sahaja pelajar, malah guru juga perlu mengelakkan pembaziran masa. Iklim bilik darjah pula merangumi pencahayaan yang cukup, perabit yang selesa dan mencukupi serta aliran udara yang baik dan lancar.
Menurut Abdul Rasid Jamian & Hasmah Ismail (2013), dalam konteks pengajaran bahasa pula, unsur humor akan menjadikan hasil pembelajaran lebih bermakna kepada murid. Guru perlu menggunakan bahasa yang berupaya menzahirkan perasaan lucu, penggunaan grafik seperti kartun dan bahasa tubuh yang boleh menimbulkan suasana yang menyeronokkan kepada murid. Oleh itu, guru perlu menggunakan unsur yang sesuai bagi menarik minat atau fokus perlajaar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Di samping itu, aliran teknikal dikhususkan kepada pelajar cemerlang dalam akademik pada peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR). Aliran teknikal ini adalah untuk membantu melahirkan tenaga profesional dalam bidang kejuruteraan dan bukan kejuruteraan (pertanian, perdagangan dan ekonomi rumah tangga). Aliran teknikal ini juga membantu dalam bidak pekerjaan yang dikehendaki.Tambahan pula, aliran vokasional memberikan peluang kepada pelajar yang memperoleh pencapaian baik dan sederhana dalam akademik dan berminat kepada pembelajaran bercorak pekerjaan (vocational). Komponen pembelajaran adalah seimbang teori dan amali. Aliran ini membantu melahirkan pekerja separa profesional seperti juruteknik/ pembantu teknik.
            Kesimpulannya, pengurusan pembelajaran yang efektif amatlah penting untuk proses pembelajaran yang berkesan. Selain daripada guru-guru, ibu bapa turut memainkan peranan yang penting untuk meningkatkan tahap pemahaman pelajar dalam proses pengurusan pembelajaran pelajar.

Comments

Popular posts from this blog

bimbingan & kaunseling : kaunseling di malaysia

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Kemahiran Asas Dalam Kaunseling