BAB 2: PENGURUSAN PEMBELAJARAN


 PENDAHULUAN

Pengurusan boleh didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur (sistematis) bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Oleh itu, sistem ini turut mempengaruhi cara pengajaran seseorang guru itu juga. Menurut Sharpe (1989), sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia. Keunikan ini memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus organisasi lain. selain itu, pengurusan juga merupakan satu proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984). Manakala menurut Shukur (1988), pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi.

ISI PENTING

Antara isi penting yang terdapat dalam bab ini ialah pengurusan sekolah, pengurusan ini merangkumi semua aspek yang ada disekolah. Sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia. Hal ini kerana klien dan bahan mentahnya merupakan manusia. Begitu juga dengan sumber dan matlamatnya yang berkait rapat dengan manusia. Selain itu, kumpulan sasarannya pula tergolong daripada kanak-kanak dan remaja yang kompleks dalam tempoh masa perkembangan mental, fizikal, emosi dan sosial. oleh itu, apabila ada pengurusan sekolah maka perkembangan kanak-kanak dan remaja itu akan berkembangan dengan baik pada masa akan datang. Disamping itu, sekolah juga mempunyai matlamat utama yang berkait dengan pendidikan. Pendidikan pula mempunyai kaitan dengan pembelajaran, perkembangan dan pembangunan manusia.
            Berdasarkan tajuk ini, manusia merupakan modal insan atau asset utama sesebuah negara. Oleh itu, setiap perkembangan manusia perlu dipantau dengan baik agar perkembangannya boleh memberi kesan positif kepada semua perkara. Menurut Abd Rahim Abd Rashid (2001), pengurusan organisasi sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk sesebuah organisasi sekolah yang dinamis iaitu mempunyai pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia. Namun, menurut Senge (2000) pula menyatakan bahawa sekolah merupakan institusi yang paling lambat berubah, masih konservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa. Lantaran itu, pengurusan strategic dikalangan pengurus di sekolah-sekolah amat penting bagi mewujudkan sekolah yang berkesan.
Isi penting yang seterusnya ialah mengenai pengurusan menambah pengetahuan. Dimana dalam pengurusan yang betul yang diterapkan dalam pembelajaran melaui seseorang guru tersebut juga turut mempengaruhi kadar penambahan ilmu. Guru yang berpandangan jauh akan membuat persiapan sebelum proses mengajar dijalankan melalui bahan mengajar, rujukan bahan dan cara mudah untuk memudahkan pelajar memahami apa yang diajar. Isi seterusnya ialah pengetahuan bagi seseorang murid. Dimana pengetahuan seseorang murid turut juga berkait rapat dengan kaedah yang digunakan seorang guru dalam mengajar sesuatu mata pelajaran.
 Selain itu juga, pengetahuan asas yang ada didalam diri pelajar juga memudahkan proses penerimaan pembelajaran itu berlaku. Berkaitan dengan pelajar sendiri yang mana membuat ulangkaji awal dengan membaca terlebih dahulu bab yang akan disampaikan oleh guru untuk persiapan diri sebelum guru mengajar bab tersebut sekaligus dapat memberi kelebihan kepada pelajar tersebut dan mudah untuk pelajar tersebut memahami. Tambahan lagi, pengurusan meningkatkan mutu amalan kerja guru juga adalah salah satu isi penting dalam sesebuah profesion lagi – lagi seorang pendidik. Melalui pengurusan guru – guru dapat menjalankan tugasan dalam mendidik pelajar denganlancar. Lagi – lagi isi adalah melalui pengurusan juga dapat meningkatkan kecekapan produktiviti semasa mengajar dan yang paling penting boleh memberi manfaat yang baik kepada semua manusia.

MATLAMAT PEMBELAJARAN

       i.          Pendidikan ialah sistem
“Pendidikan ialah satu sistem perkembangan intelektual, jasmani, kerohanian dan emosi.” (Aristotle: 384 S.M. – 322 S.M.)
     ii.          Pendidikan ialah proses
“Pendidikan sebagai proses membentuk kecenderungan asasi yang berupa kepercayaan dan perasaan terhadap alam sejagat dan sesama manusia. Pendidikan juga suatu proses bagi mengatur dan menambah pengetahuan yang dimiliki supaya dapat hidup dengan lebih selamat.” (John Dewey: 1933)
   iii.          Pendidikan ialah penambahan ilmu
“Pendidikan ialah untuk menambahkan ilmu untuk menghampirkan diri dengan kesempurnaan fitrah dan memahami daya usaha yang terdapat pada bakat dan watak seseorang.” (Stuart Mill)
   iv.          Pendidikan ialah mendidik
“Pendidikan ialah mendidik iaitu memimpin keluar. Pendidikan berlaku melalui tunjukajar, latihan dan indoktrinasi.” (Ducasse)

 KONSEP DAN PENGERTIAN PENDIDIKAN DALAM ISLAM

Dalam Islam, tarbiah, ta’dib dan ta’lim bergabung untuk melahirkan insan terdidik berilmu, mempunyai kesedaran, menghayati dan menginsafi serta beramal.

KESAN PENDIDIKAN MALAYSIA
WARGANEGARA YANG BAIK
Dimensi interinsik
Dimensi instrumental
·        Percaya dan patuh kepada tuhan
·        Berilmu
·        Berketrampilan
·        Berakhlak
·        Bertanggungjawab
·        Sejahtera diri
Berupaya memberi sumbangan kepada kesejahteraan dan kemakmuran :
·        Keluarga
·        Masyarakat
·        negara

TAHAP PENGURUSAN KURIKULUM BILIK DARJAH
TAHAP
PERKARA
1)     Perancangan

2)     Implementasi

3)     Penilaian
Ø  Analisis keperluan dan persiapan dokumen kurikulum
Ø  Pelaksanaan sebenar kurikulum di bilik darjah
Ø  Penilaian bagi keperluan pembaikan atau perubahan kurikulum


PRINSIP PENGAJARAN
1.     Merancang
Pengajaran perlu dirancang mengikut fasa dan turutan :
Ø  Set induksi: aktiviti ringkas bagi menarik minat dan perhatian
Ø  Penyampaian: Apakah langkah guru dan pelajar (aktiviti) sesuai dengan masa, bahan, aras pencapaian
Ø  Penutup: mengukuh isi, penilaian, merumus
2.     Kepelbagaian teknik
Ø  Memerlukan kreativiti guru.
Ø  Mengekalkan tumpuan pelajar
Ø  Unsur kepelbagaian(ambil kira faktor masa, jumlah murid, bahan dankesukaran
3. Penglibatan pelajar
Ø  Bersifat dua hala, mesra, kondusif, aktif
Ø  Semua terlibat/ tiada yang tersisih
Ø  Interaksi lebih membina
Ø  Contohnya Menyoal, beri pandangan, pendapat, masalah, melaku dan berhujah.
3.     Ambil kira perbezaan individu
Ø  mempunyai keupayaan, minat dan bakat berbeza. Perhatian perlu diberi di atas kewujudan uinsur kepelbagaian tersebut. Langkahnya beri perhatian, ulang-ulang isi, latih tubi, darjah kesukaran kurikulum perlu diambil kira. Guru perlu peka kepada reaksi pelajar seperti bising, resah, murung, tiada reaksi, lesu dan lain-lain kerana ini mencerminkan reaksi terhadap pengajaran guru Guru perlu sentiasa muhasabah sepanjang proses mengajar dengan kecerdikan akal budinya.
4.     Pengalaman sedia
Ø  kaitkan p&p dengan pengalaman sedia pelajar contoh: ulang pelajaran lepas, soal jawab pengalaman lalu, ceritakan pengalaman, kata kunci ini penting sebelum guru memulakan pengajaran kerana murid sukar menerima pelajaran “secara mengejut” dalam keadaan “vakum”
5.     Merangsang pemikiran murid
Ø  melalui soalan, “cabar minda”, “ramalan”,”fikir bersama” kata kunci: Jangan terus puas hati dengan jawapan pertama pelajar. Berikan “provokasi”
Menurut Gagne (1974) menyatakan pembelajaran adalah:
ü  Perubahan pemikiran
ü  Perubahan kebolehan
ü  Perubahan tingkah laku
ü  Berkaitan dengan minat, sikap dan nilai yang dipegang dan diamalkan
ü  Pembelajaran memerlukan rangsangan supaya meninggalkan kesan lebih bermakna

PRINSIP PEMBELAJARAN
Ø  Latihan – murid dapat mengaplikasi apa dipelajari dan dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima dari guru
Ø  Kondusif: suasa pembelajaran yang selesa dari segi minda, fizikal, emosi, rohani Bermatlamat: pengajaran berfokus akan memudahkan murid mengikuti secara teratur dan sisitematik dari senang ke susah, maujud ke abstrak dekat kepada jauh.
Ø  Penglibatan aktif: pelajar perlu dilibatkan dalam proses p&p. supaya pengajaran lebih hidup, ceria dan bermakna
Ø  Persediaan awal: Persediaan guru dari segi memahami kandungan, persediaan bahan, latar belakang murid
Ø  Mengkaji murid: analisis terhadap minat, kecenderungan, bakat, keperluan
Ø  Unsur dorongan: Suasana pengajaran berbentuk dorongan dan meyakinkan murid. Elakkan merendahkan keupayaan. Banyakkan pujian, sokongan, penghargaan guru.

FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR
Ø  Kematangan fizikal- berupaya dari segi kognitif, afaktif dan kemahiran
Ø  Mengekalkan perhatian – beri tumpuan pengajaran guru, tumpuan mendengar, tumpuan minat Dorongan: penggerak untuk menimbul dan mengekalkan minat
Ø  Sosial dan persekitaran: ajar murid sedia menerima orang lain, prihatin terhadap sekitar, tidak egosentrik, sedia terima pendapat
Ø  Pengalaman sedia: murid lebih sedia dan yakin belajar sekiranya bahan pembelajaran



KAJIAN UNTUK MENINGKATKAN STANDARD KUALITI
Apakah yang patut dikaji :
·       Kaedah pembelajaran semasa
·       Teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan semasa
·       Isu-isu dan perubahan sistem pembelajaran kini
·       Buku teks
·       Perbandingan sosiologi murid zaman kini

 RUMUSAN 

Berdasarkan tajuk pengurusan dan pembelajaran ini apa yang dapat saya rumuskan adalah pengurusan itu adalah amat penting bagi setiap gerak kerja yang dilakukan lagi – lagi bagi seorang pendidik yang ingin mendidik perlulah mempunyai pengurusan yang betul untuk menjadikan pengurusan itu berjalan lancar dan mencapai objektif yang ingin kita tuju.

Comments

Popular posts from this blog

bimbingan & kaunseling : kaunseling di malaysia

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Kemahiran Asas Dalam Kaunseling