BAB 2: PENGURUSAN PEMBELAJARAN
PENDAHULUAN
Pengurusan
boleh didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur (sistematis) bagi mencari
jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah
yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Oleh
itu, sistem ini turut mempengaruhi cara pengajaran seseorang guru itu juga.
Menurut Sharpe (1989), sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak
terdapat pada mana-mana organisasi di dunia. Keunikan ini memerlukan pengurus
yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus
organisasi lain. selain itu, pengurusan juga merupakan satu proses merancang,
mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan
menggunakan sumber-sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan
(Stoner,1984). Manakala menurut Shukur (1988), pengurusan mencakupi bagaimana
sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan
untuk mencapai matlamat organisasi.
ISI PENTING
Antara
isi penting yang terdapat dalam bab ini ialah pengurusan sekolah, pengurusan
ini merangkumi semua aspek yang ada disekolah. Sekolah dan sistemnya adalah
organisasi manusia. Hal ini kerana klien dan bahan mentahnya merupakan manusia.
Begitu juga dengan sumber dan matlamatnya yang berkait rapat dengan manusia.
Selain itu, kumpulan sasarannya pula tergolong daripada kanak-kanak dan remaja
yang kompleks dalam tempoh masa perkembangan mental, fizikal, emosi dan sosial.
oleh itu, apabila ada pengurusan sekolah maka perkembangan kanak-kanak dan
remaja itu akan berkembangan dengan baik pada masa akan datang. Disamping itu,
sekolah juga mempunyai matlamat utama yang berkait dengan pendidikan.
Pendidikan pula mempunyai kaitan dengan pembelajaran, perkembangan dan
pembangunan manusia.
Berdasarkan tajuk ini, manusia merupakan
modal insan atau asset utama sesebuah negara. Oleh itu, setiap perkembangan
manusia perlu dipantau dengan baik agar perkembangannya boleh memberi kesan
positif kepada semua perkara. Menurut Abd Rahim Abd Rashid (2001), pengurusan
organisasi sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk sesebuah
organisasi sekolah yang dinamis iaitu mempunyai pengetahuan baru, budaya
saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia.
Namun, menurut Senge (2000) pula menyatakan bahawa sekolah merupakan institusi
yang paling lambat berubah, masih konservatif dan mengekalkan amalan
tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa. Lantaran itu, pengurusan
strategic dikalangan pengurus di sekolah-sekolah amat penting bagi mewujudkan
sekolah yang berkesan.
Isi penting yang seterusnya ialah mengenai
pengurusan menambah pengetahuan. Dimana dalam pengurusan yang betul yang
diterapkan dalam pembelajaran melaui seseorang guru tersebut juga turut
mempengaruhi kadar penambahan ilmu. Guru yang berpandangan jauh akan membuat
persiapan sebelum proses mengajar dijalankan melalui bahan mengajar, rujukan
bahan dan cara mudah untuk memudahkan pelajar memahami apa yang diajar. Isi
seterusnya ialah pengetahuan bagi seseorang murid. Dimana pengetahuan seseorang
murid turut juga berkait rapat dengan kaedah yang digunakan seorang guru dalam
mengajar sesuatu mata pelajaran.
Selain
itu juga, pengetahuan asas yang ada didalam diri pelajar juga memudahkan proses
penerimaan pembelajaran itu berlaku. Berkaitan dengan pelajar sendiri yang mana
membuat ulangkaji awal dengan membaca terlebih dahulu bab yang akan disampaikan
oleh guru untuk persiapan diri sebelum guru mengajar bab tersebut sekaligus
dapat memberi kelebihan kepada pelajar tersebut dan mudah untuk pelajar tersebut
memahami. Tambahan lagi, pengurusan meningkatkan mutu amalan kerja guru juga
adalah salah satu isi penting dalam sesebuah profesion lagi – lagi seorang
pendidik. Melalui pengurusan guru – guru dapat menjalankan tugasan dalam
mendidik pelajar denganlancar. Lagi – lagi isi adalah melalui pengurusan juga
dapat meningkatkan kecekapan produktiviti semasa mengajar dan yang paling
penting boleh memberi manfaat yang baik kepada semua manusia.
MATLAMAT
PEMBELAJARAN
i.
Pendidikan ialah sistem
“Pendidikan ialah satu
sistem perkembangan intelektual, jasmani, kerohanian dan emosi.” (Aristotle:
384 S.M. – 322 S.M.)
ii.
Pendidikan ialah proses
“Pendidikan
sebagai proses membentuk kecenderungan asasi yang berupa kepercayaan dan
perasaan terhadap alam sejagat dan sesama manusia. Pendidikan juga suatu proses
bagi mengatur dan menambah pengetahuan yang dimiliki supaya dapat hidup dengan
lebih selamat.” (John Dewey: 1933)
iii.
Pendidikan ialah penambahan ilmu
“Pendidikan ialah
untuk menambahkan ilmu untuk menghampirkan diri dengan kesempurnaan fitrah dan
memahami daya usaha yang terdapat pada bakat dan watak seseorang.” (Stuart
Mill)
iv.
Pendidikan ialah mendidik
“Pendidikan ialah
mendidik iaitu memimpin keluar. Pendidikan berlaku melalui tunjukajar, latihan
dan indoktrinasi.” (Ducasse)
KONSEP DAN PENGERTIAN PENDIDIKAN DALAM ISLAM
Dalam Islam, tarbiah, ta’dib dan ta’lim bergabung untuk melahirkan insan
terdidik berilmu, mempunyai kesedaran, menghayati dan menginsafi serta beramal.
KESAN PENDIDIKAN MALAYSIA
WARGANEGARA YANG BAIK
|
|
Dimensi interinsik
|
Dimensi instrumental
|
·
Percaya
dan patuh kepada tuhan
·
Berilmu
·
Berketrampilan
·
Berakhlak
·
Bertanggungjawab
·
Sejahtera
diri
|
Berupaya memberi sumbangan kepada
kesejahteraan dan kemakmuran :
·
Keluarga
·
Masyarakat
·
negara
|
TAHAP
PENGURUSAN KURIKULUM BILIK DARJAH
TAHAP
|
PERKARA
|
1)
Perancangan
2)
Implementasi
3)
Penilaian
|
Ø
Analisis
keperluan dan persiapan dokumen kurikulum
Ø
Pelaksanaan
sebenar kurikulum di bilik darjah
Ø
Penilaian
bagi keperluan pembaikan atau perubahan kurikulum
|
PRINSIP
PENGAJARAN
1.
Merancang
Pengajaran
perlu dirancang mengikut fasa dan turutan :
Ø
Set induksi: aktiviti ringkas bagi menarik minat
dan perhatian
Ø
Penyampaian: Apakah langkah guru dan pelajar
(aktiviti) sesuai dengan masa, bahan, aras pencapaian
Ø
Penutup: mengukuh isi, penilaian, merumus
2.
Kepelbagaian teknik
Ø
Memerlukan kreativiti guru.
Ø
Mengekalkan tumpuan pelajar
Ø
Unsur kepelbagaian(ambil kira faktor masa,
jumlah murid, bahan dankesukaran
3.
Penglibatan pelajar
Ø
Bersifat dua hala, mesra, kondusif, aktif
Ø
Semua terlibat/ tiada yang tersisih
Ø
Interaksi lebih membina
Ø
Contohnya Menyoal, beri pandangan, pendapat,
masalah, melaku dan berhujah.
3.
Ambil kira perbezaan individu
Ø
mempunyai keupayaan, minat dan bakat berbeza.
Perhatian perlu diberi di atas kewujudan uinsur kepelbagaian tersebut.
Langkahnya beri perhatian, ulang-ulang isi, latih tubi, darjah kesukaran
kurikulum perlu diambil kira. Guru perlu peka kepada reaksi pelajar seperti
bising, resah, murung, tiada reaksi, lesu dan lain-lain kerana ini mencerminkan
reaksi terhadap pengajaran guru Guru perlu sentiasa muhasabah sepanjang proses
mengajar dengan kecerdikan akal budinya.
4.
Pengalaman sedia
Ø
kaitkan p&p dengan pengalaman sedia pelajar
contoh: ulang pelajaran lepas, soal jawab pengalaman lalu, ceritakan
pengalaman, kata kunci ini penting sebelum guru memulakan pengajaran kerana
murid sukar menerima pelajaran “secara mengejut” dalam keadaan “vakum”
5.
Merangsang pemikiran murid
Ø
melalui soalan, “cabar minda”, “ramalan”,”fikir
bersama” kata kunci: Jangan terus puas hati dengan jawapan pertama pelajar.
Berikan “provokasi”
Menurut Gagne (1974) menyatakan
pembelajaran adalah:
ü
Perubahan pemikiran
ü
Perubahan kebolehan
ü
Perubahan tingkah laku
ü
Berkaitan dengan minat, sikap dan nilai yang
dipegang dan diamalkan
ü
Pembelajaran memerlukan rangsangan supaya
meninggalkan kesan lebih bermakna
PRINSIP
PEMBELAJARAN
Ø
Latihan – murid dapat mengaplikasi apa
dipelajari dan dapat mengukuhkan pengetahuan yang diterima dari guru
Ø
Kondusif: suasa pembelajaran yang selesa dari
segi minda, fizikal, emosi, rohani Bermatlamat: pengajaran berfokus akan
memudahkan murid mengikuti secara teratur dan sisitematik dari senang ke susah,
maujud ke abstrak dekat kepada jauh.
Ø
Penglibatan aktif: pelajar perlu dilibatkan
dalam proses p&p. supaya pengajaran lebih hidup, ceria dan bermakna
Ø
Persediaan awal: Persediaan guru dari segi
memahami kandungan, persediaan bahan, latar belakang murid
Ø
Mengkaji murid: analisis terhadap minat,
kecenderungan, bakat, keperluan
Ø
Unsur dorongan: Suasana pengajaran berbentuk
dorongan dan meyakinkan murid. Elakkan merendahkan keupayaan. Banyakkan pujian,
sokongan, penghargaan guru.
FAKTOR
MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR
Ø
Kematangan fizikal- berupaya dari segi kognitif,
afaktif dan kemahiran
Ø
Mengekalkan perhatian – beri tumpuan pengajaran
guru, tumpuan mendengar, tumpuan minat Dorongan: penggerak untuk menimbul dan
mengekalkan minat
Ø
Sosial dan persekitaran: ajar murid sedia
menerima orang lain, prihatin terhadap sekitar, tidak egosentrik, sedia terima
pendapat
Ø
Pengalaman sedia: murid lebih sedia dan yakin
belajar sekiranya bahan pembelajaran
KAJIAN
UNTUK MENINGKATKAN STANDARD KUALITI
Apakah yang patut dikaji :
·
Kaedah pembelajaran semasa
·
Teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan
semasa
·
Isu-isu dan perubahan sistem pembelajaran kini
·
Buku teks
·
Perbandingan sosiologi murid zaman kini
RUMUSAN
Berdasarkan
tajuk pengurusan dan pembelajaran ini apa yang dapat saya rumuskan adalah
pengurusan itu adalah amat penting bagi setiap gerak kerja yang dilakukan lagi
– lagi bagi seorang pendidik yang ingin mendidik perlulah mempunyai pengurusan
yang betul untuk menjadikan pengurusan itu berjalan lancar dan mencapai
objektif yang ingin kita tuju.
Comments
Post a Comment