BAB 14 :PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN
PENGENALAN
Menurut Peter F. Drucker, Pengurusan ialah satu proses
sosial dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan
penglibatan ahli-ahli dalam sesebuahorganisasi untuk mencapai sesuatu maklumat
atau objektif yang paling berkesan, maklumat inidisokong oleh pandangan yang
menyatakan bahawa kecekapan pentadbiran akan menyumbangkepada matlamat organisasi.
Alam Pembelajaran adalah proses interaksi peserta didik dengan pendidik dan
sumber belajar pada suatu lingkungan belajar. Pembelajaran merupakan bantuan
yang diberikan pendidik agar dapat terjadi proses pemerolehan ilmu dan
pengetahuan , penguasaan kemahiran dan tabiat , serta pembentukan sikap dan
kepercayaan pada peserta didik. Dengan kata lain, pembelajaran adalah proses
untuk membantu pendidik agar dapat belajar dengan baik. Menurut Sanjaya (2011-2014), Pembelajaran merupakan suatu
sistem yang kompleks yang keberhasilannya dapat dilihat dari dua aspek yaitu
aspek produk dan aspek proses. Keberhasilan pembelajaran dilihat dari sisi
produk adalah keberhasilan siswa mengenai hasil yang diperoleh dengan
mengabaikan proses pembelajaran. Keberhasilan pembelajaran dilihat dari sisi hasil memang mudah dilihat
dan ditentukan kriteriannya, akan tetapi hal ini dapat mengurangi makna proses
pembelajaran sebagai proses yang mengandung nilai-nilai pendidikan
ISI PENTING
Persediaan ke alam sekolah
Menurut Fess, Reeve, Niswonger &
Warren (2002) persediaan merupakan sejumlah bahan-bahan yang disediakan dan
bahan-bahan dalam proses yang terdapat dalam perusahaan untuk proses produksi,
serta barang-barang jadi, produksi yang disediakan untuk memenuhi permintaan
dari konsumen atau langganan setiap waktu. Manakala akam sekolah pula ialah sebuah tempat untuk mengajar dan
belajar. Sesuatau tempat untuk memberi dan menerima pendidikan formal. Sekolah
juga dianggap sebagai pusat menimba ilmu khusus kepada kanak-kanak bermula dari
peringkat pra sekolah, sekolah rendah, sekolah menengah dan seterusnya
ke peringkat yang lebih tinggi lagi.
Konsep pengajaran
Pengajaran merupakan aktiviti
yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan yang meliputi aktiviti
perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian. Secara ringkas,
pengajaran merupakan proses untuk menyampai dan menyumbang idea-idea serta
memudahcara pembinaan ilmu, menentukan standard dan menggalakkan kreativiti,
membantu seseorang pelajar untuk belajar dan mencabar pelajar ke arah
pencapaian potensi optimum. Sharifah
Alwiah (1983) menganggap pengajaran sebagai aktiviti atau proses kerana apabila
mengajar, aktiviti seperti menyoal, menerangkan, mendengar, menggalakkan
sesuatu, dan berbagai-bagai aktiviti lain akan berlaku. Sharifah Alwiah juga
menganggap pengajaran sebagai suatu proses komunikasi walaupun tidak semua
aktiviti pengajaran merupakan komunikasi antara guru dengan pelajar.
Pengurusan bilik darjah
Pengurusan bilik darjah komponen penting dalam latihan
perguruan kerana murid tidak boleh belajar tanpa ketertiban dalam bilik darjah. Pembelajaran serta potensi pelajar dapat ditingkatkan apabila guru-guru memahami serta
mengaplikasikan strategi pengajaran yang berdasarkan kepada teori perkembangan
pelajar serta mengetahui dasar-dasar bagi pembelajaran yang berkesan. Menurut Lemlech (1988), ibaratkan pengurusan bilik darjah sebagai oksigen dalam kehidupan di bilik darjah yang
memerlukan pembentukan kurikulum, penyelenggaraan produser dan sumber pengajaran. Selain itu beliau juga menekankan kepentingan penyusunan suasana bilik darjah bagi memaksimakan
keberkesanan, pemantauan perkembangan murid serta tanggungjawab guru dalam
memikirkan terlebih dahulu masalah-masalah yang mungkin timbul.
Kajian sekolah
Kajian tindakan merujuk kepada
penyelidikan ke atas amalan oleh pengamal, baik secara individu mahupun bersama
pengamal lain; untuk mengubah dan menambah baik amalan sedia ada. Dalam bidang
pendidikan, pengamal boleh terdiri daripada seorang guru, pentadbir atau
seseorang kaunselor sekolah, atau individu lain yang terlibat dalam proses
pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Ebbut (1985), kajian tindakan sebagai suatu penyelidikan yang
sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan
memperbaiki amalan pendidikan melalui tindakan praktis mereka sendiri
serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut
Selain itu, menurut McNiff
(1988),
mendefinisikan kajian tindakan sebagai satu
pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui
perubahan dengan menggalakkan guru-guru menyedari amalan mereka sendiri,
menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut, dan bersedia untuk mengubahnya.
Kajian ini melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka, di
samping melibatkan guru-guru lain.
Rancangan
orentasi sekolah (ROS)
I.
Konsep
1. Bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih memahami
situasi di sekolah.
2. Terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
3. Pendedahan awal tentang alam
persekolahan.
II.
Objektif ini memberi peluang kepada guru :
1. Menyesuaikan diri
2. Meninjau persekitaran
3. Mengumpul maklumat tentang pengurusan, kurikulum, dan prasarana
4. Membuat pemerhatian aplikasi teori P&P dalam bilik darjah.
5. Merekod
pengalaman melalui folio
6. Memupuk
budaya pemikiran kreatif dan reflektif terhadap dunia
pendidikan
KESIMPULAN
Pengurusan alam pembelajaran merupakan bidang pengurusan
yang paling utama dalam arena pendidikan. Bidang ini memberi impak yang besar
bagi sesebuah institusi pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab organisasi
sekolah untuk mencapai prestasi cemerlang dalam aspek akademik pelajar.
Pengurusan alam
pembelajaran adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai
matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu
dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran,
memimpin dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau
pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang.
Comments
Post a Comment