BAB 11 :PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Menurut Peter F. Drucker, pengurusan ialah satu
proses sosial dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan
ahli-ahli dalam sesebuah organisasi untuk mencapai sesuatu maklumat atau
objektif yang paling berkesan. Manakala Menurut E.B. Taylor (1958) budaya sebagai sebuah kompleks yang merangkumi
pelbagai bidang. Menurut Ary H. Gunawan (2000),
Budaya berasal daripada bahasa Sansekerta “Buddhayah yakni bentuk jamak dari
budhi (akal). Seterusnya pendapat daripada (Koentjaraningrat. 1974), dalam
bahasa Inggeris kebudayaan adalah “culture” yang berasal daripada “colere” yang
beerti “mengolah atau mengerjakan. Budaya secara
ringkas merujuk kepada ciri-ciri dan hasilan tingkahlaku yang diperolehi oleh
sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya.
Menurut Taylor (1871) yang mengatakan budaya sebagai keseluruhan
yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan,
kepercayaan-kepercayaan, kesenian, moral, Undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan dan
kebiasaannya yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.
Budaya secara ringkas merujuk kepada ciri-ciri dan
hasilan tingkahlaku yang diperolehi oleh sekumpulan manusia daripada
persekitaran sosialnya. Menurut Taylor (1871) yang mengatakan budaya sebagai
keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan,
kepercayaan-kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan dan
kebiasaannya yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.
Menurut Amir Hasan Dawi (2006)
budaya sekolah merupakan sebahagian daripada budaya masyarakat. Murid-murid
sejak dibangku sekolah terus didedahkan kepada norma, nilai, simbol dan bahasa
yang akan mencorakkan masa hadapan mereka.
FAKTOR DAN KONSEP PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DI SEKOLAH
a. Pentadbiran
pengurusan pelbagai budaya di sekolah
Dalam
sesebuah organisasi termasuk organisasi pendidikan, pentadbiran atau pengurusan
adalah tersangat penting. Tanpa pengurusan yang cekap proses pengeluaran tidak
dapat berjalan dengan baik dan juga tidak dapat menyempurnakan kehidupan
manusia. Dalam proses pentadbiran, ia berlaku sama ada di dalam sesebuah
organisasi yang besar mahupun kecil serta organisasi formal dan juga yang tidak
formal. Untuk mengurus sesuatu organisasi, seseorang pentadbir atau pemimpin
seharusnya memahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan pentadbiran.
b. Strategi pembelajaran
pengurusan pelbagai budaya
Seterusnya,
hubungan interaksi antara guru dan pelajar juga dapat membantu dalam pengurusan
pembelajaran pelbagai budaya. Guru bertindak sebagai fasilitator yang
membimbing pelajar saling bertukar pandangan dan pengetahuan di dalam kelas.
Dengan pendekatan ini membuat pelajar dapat mempertingkatkan kemahiran
interpersonal mereka.
Strategi pembelajaran pengurusan
budaya ialah menggunakan alat bantu belajar bagi pengurusan pelbagai budaya
yang efektif di sekolah ini adalah pelajar di beri nota sebagai rujukan dalam
pembelajaran. Selain itu juga telah melihat guru di sekolah memelakukan
pembelajaran secara visual kepada pelajar pelbagai bangsa bagi membantu mereka
agar lebih faham tentang apa yang dipelajari.
c) Susunan bilik darjah untuk pelajar yang pelbagai budaya
Menurut Mohd
Johdi Salleh (2009) mengatakan bahawa bilik darjah merupakan medan perjuangan
utama seorang guru dalam menjalankan tugas, peranan dan tangunggjawab. Pada
asalnya, pengurusan bilik darjah merupakan kemahiran yang agak sukar dikuasai
walaupun banyak teori dan teknik yang telah dipelajari oleh guru pelatih di
universiti maupun di institut-institut perguruan. Sekiranya kemahiran ini dapat
dikuasai dan dihayati oleh guru pelatih, proses pengajaran dan pembelajaran di
bilik darjah akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan.
d) Pengurusan kurikulum untuk pelajar pelbagai budaya.
Menurut Kerr
J.K. (1968) mentakrifkan kurikulum sebagai semua pelajaran yang dirancang dan
dibimbing oleh sekolah, sama ada dilaksanakan secara individu atau kelompok,
baik di dalam mahupun diluar sekolah. Seterusnya menurut Hirst (1975)
mendefinisikan kurikulum sebagai satu program yang mengandungi
aktiviti-akiviti pembelajaran dan
disusun oleh guru untuk membolehkan murid-murid mencapai objektif yang
ditentukan. Menurut Soon Sang (2008) jenis-jenis kurikulum terbahagi kepada
empat iaitu kategori kognitif yang merangkumi konsep asas ilmu, teori dan
hukum, serta memahami dan berfikir.
e) Pengurusan kokurikulum pelbagai budaya di sekolah
Dalam
pengurusan pelbagai budaya, kokurikulum adalah salah satu aspek yang membantu
dalam menguruskan pelbagai budaya di sesebuah sekolah. Elemen budaya bukan sahaja
boleh di terapkan melalui kurikulum, malahan juga boleh diterapkan melalui
aktiviti kokurikulum. Aktiviti kokurikulum dapat menyediakan peluang kepada
pelajar untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan
nilai-nilai yang dipelajari dalam bilik darjah. Proses pembinaan individu ini perlu
berterusan dan menyeluruh tanpa ada pemisahan antara kurikulum dan kokurikulum
(Ab.Alim, 2004; Tam Yeow Kwai, 2010).
PENGURUSAN MERENTAS BUDAYA
- Aspek bilik darjah
- Kerusi meja tempat duduk murid menjadi keutamaan
- Penyusunan tempat duduk perlu lebih strategik
- Tempat duduk murid di atur dengan dikelilingi pelbagai etnik.
- Meletakkan pelajar yang
mudah hilang tumpuan di dalam kelas di tempat duduk di bahagian depan.
- Aspek aktiviti Pengajaran
&Pembelajaran bersifat koperatif
a. Mengalakkan
perkongsian idea, pandangan dan pendapat.
b. Menwujudkan cara layanan secara adil dalam
berkumpulan.
e. Memupuk nilai meghargai
budaya etnik yang lain.
- Aspek penerapan nilai murni
dan budaya
a. Menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi.
b. Memupuk amalan budaya
malaysia seperti sopan santun dan
beradab.
c. Menghormati lagu
“Negaraku”.
d. Memahami sistem raja
berpelembagaan di Malaysia.
e. Mengingatkan dan
mendidik semua agama menyuruh penganutnya hidup berbaik.
f. Tanpa ada
persengketaan.
- Pengurusan sumber
pembelajaran dan pembelajaran mesra budaya
a.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran merupakan peranan penting dalam
pemilihan bahan sumber bagi memastikan murid perlbagai etnik dapat belajar
dalam suasana yang santai dan menyeronokkan.
b.
Tidak berfokuskan kepada sesuatu etnik sahaja secara tidak langsung
menggalakkan murid mencari bahan pelbagai etnik.
c.
Memilih sumber pembelajaran yang mengandungi ciri-ciri budaya nilai
sesuatu etnik untuk memupuk pemahaman dan perkongsian budaya
d.
Sumber pembelajaran dan bahan dipilih yang berteraskan kepentingan
hubungan kemanusian tanpa mengira perbezaan etnik.
Kesimpulan
Secara keseluruhannya,
pihak sekolah merupakan tempat yang paling terbaik dalam memupuk semangat dan
juga membentuk hubungan yang baik walaupun di Malaysia terdapat pelbagai
budaya. Guru-guru merupakan aset penting dalam pembentukan pelajar yang
pelbagai budaya. Seseorang guru itu haruslah berusaha dalam menangani masalah
pelajar-pelajarnya yang datang dari pelbagai sudut dan aspek. Pengurusan budaya
adalah sangat perlu dititikberatkan bagi mewujudkan kesefahaman cara dan budaya
masing-masing agar mampu menjadikan suasana sekolah dalam keadaan dan harmoni.
Guru-guru jugalah yang menjadi petunjuk arah yang mampu menyatupadukan kaum di
seluruh Malaysia menjadikan negara kita mempunyai pelbagai budaya yang
terperlihara.
Comments
Post a Comment