BAB 11 :PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


Menurut Peter F. Drucker, pengurusan ialah satu proses sosial dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli dalam sesebuah organisasi untuk mencapai sesuatu maklumat atau objektif yang paling berkesan. Manakala Menurut E.B. Taylor (1958) budaya sebagai sebuah kompleks yang merangkumi pelbagai bidang. Menurut Ary H. Gunawan (2000), Budaya berasal daripada bahasa Sansekerta “Buddhayah yakni bentuk jamak dari budhi (akal). Seterusnya pendapat daripada (Koentjaraningrat. 1974), dalam bahasa Inggeris kebudayaan adalah “culture” yang berasal daripada “colere” yang beerti “mengolah atau mengerjakan. Budaya secara ringkas merujuk kepada ciri-ciri dan hasilan tingkahlaku yang diperolehi oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya.
Menurut Taylor (1871) yang mengatakan budaya sebagai keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan,   kepercayaan-kepercayaan, kesenian, moral, Undang-undang, adat  dan sebarang bentuk keupayaan dan kebiasaannya yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat. Budaya secara ringkas merujuk kepada ciri-ciri dan hasilan tingkahlaku yang diperolehi oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya. Menurut Taylor (1871) yang mengatakan budaya sebagai keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan,   kepercayaan-kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang, adat  dan sebarang bentuk keupayaan dan kebiasaannya yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.
            Menurut Amir Hasan Dawi (2006) budaya sekolah merupakan sebahagian daripada budaya masyarakat. Murid-murid sejak dibangku sekolah terus didedahkan kepada norma, nilai, simbol dan bahasa yang akan mencorakkan masa hadapan mereka.
FAKTOR DAN KONSEP PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DI SEKOLAH
a.         Pentadbiran pengurusan pelbagai budaya di sekolah
Dalam sesebuah organisasi termasuk organisasi pendidikan, pentadbiran atau pengurusan adalah tersangat penting. Tanpa pengurusan yang cekap proses pengeluaran tidak dapat berjalan dengan baik dan juga tidak dapat menyempurnakan kehidupan manusia. Dalam proses pentadbiran, ia berlaku sama ada di dalam sesebuah organisasi yang besar mahupun kecil serta organisasi formal dan juga yang tidak formal. Untuk mengurus sesuatu organisasi, seseorang pentadbir atau pemimpin seharusnya memahami terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan dengan pentadbiran.

b. Strategi pembelajaran pengurusan pelbagai budaya


Seterusnya, hubungan interaksi antara guru dan pelajar juga dapat membantu dalam pengurusan pembelajaran pelbagai budaya. Guru bertindak sebagai fasilitator yang membimbing pelajar saling bertukar pandangan dan pengetahuan di dalam kelas. Dengan pendekatan ini membuat pelajar dapat mempertingkatkan kemahiran interpersonal mereka.
            Strategi pembelajaran pengurusan budaya ialah menggunakan alat bantu belajar bagi pengurusan pelbagai budaya yang efektif di sekolah ini adalah pelajar di beri nota sebagai rujukan dalam pembelajaran. Selain itu juga telah melihat guru di sekolah memelakukan pembelajaran secara visual kepada pelajar pelbagai bangsa bagi membantu mereka agar lebih faham tentang apa yang dipelajari.
c) Susunan bilik darjah untuk pelajar yang pelbagai budaya
Menurut Mohd Johdi Salleh (2009) mengatakan bahawa bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru dalam menjalankan tugas, peranan dan tangunggjawab. Pada asalnya, pengurusan bilik darjah merupakan kemahiran yang agak sukar dikuasai walaupun banyak teori dan teknik yang telah dipelajari oleh guru pelatih di universiti maupun di institut-institut perguruan. Sekiranya kemahiran ini dapat dikuasai dan dihayati oleh guru pelatih, proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan.


d) Pengurusan kurikulum untuk pelajar pelbagai budaya.
Menurut Kerr J.K. (1968) mentakrifkan kurikulum sebagai semua pelajaran yang dirancang dan dibimbing oleh sekolah, sama ada dilaksanakan secara individu atau kelompok, baik di dalam mahupun diluar sekolah. Seterusnya menurut Hirst (1975) mendefinisikan kurikulum sebagai satu program yang mengandungi aktiviti-akiviti  pembelajaran dan disusun oleh guru untuk membolehkan murid-murid mencapai objektif yang ditentukan. Menurut Soon Sang (2008) jenis-jenis kurikulum terbahagi kepada empat iaitu kategori kognitif yang merangkumi konsep asas ilmu, teori dan hukum, serta memahami dan berfikir.
e) Pengurusan kokurikulum pelbagai budaya di sekolah
Dalam pengurusan pelbagai budaya, kokurikulum adalah salah satu aspek yang membantu dalam menguruskan pelbagai budaya di sesebuah sekolah. Elemen budaya bukan sahaja boleh di terapkan melalui kurikulum, malahan juga boleh diterapkan melalui aktiviti kokurikulum. Aktiviti kokurikulum dapat menyediakan peluang kepada pelajar untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari dalam bilik darjah.  Proses pembinaan individu ini perlu berterusan dan menyeluruh tanpa ada pemisahan antara kurikulum dan kokurikulum (Ab.Alim, 2004; Tam Yeow Kwai, 2010).

PENGURUSAN MERENTAS BUDAYA
  1. Aspek bilik darjah
    1. Kerusi meja tempat duduk murid menjadi keutamaan
    2. Penyusunan tempat duduk perlu lebih strategik
    3. Tempat duduk murid di atur dengan dikelilingi pelbagai etnik.
    4.  Meletakkan pelajar yang mudah hilang tumpuan di dalam kelas di tempat duduk di bahagian depan.
  2. Aspek aktiviti Pengajaran &Pembelajaran bersifat koperatif
a.      Mengalakkan perkongsian idea, pandangan  dan  pendapat.
b.      Menwujudkan cara layanan secara adil dalam berkumpulan.
                 e. Memupuk nilai meghargai budaya etnik yang lain.

  1. Aspek penerapan nilai murni dan budaya
            a. Menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi.
            b. Memupuk amalan budaya malaysia seperti sopan  santun dan beradab.
            c. Menghormati lagu “Negaraku”.
            d. Memahami sistem raja berpelembagaan di Malaysia.
            e. Mengingatkan dan mendidik semua agama menyuruh penganutnya hidup berbaik.
            f. Tanpa ada persengketaan.
  1. Pengurusan sumber pembelajaran dan pembelajaran mesra budaya
a.      Aktiviti pengajaran dan pembelajaran merupakan peranan penting dalam pemilihan bahan sumber bagi memastikan murid perlbagai etnik dapat belajar dalam suasana yang santai dan menyeronokkan.
b.     Tidak berfokuskan kepada sesuatu etnik sahaja secara tidak langsung menggalakkan murid mencari bahan pelbagai etnik.
c.      Memilih sumber pembelajaran yang mengandungi ciri-ciri budaya nilai sesuatu etnik untuk memupuk pemahaman dan perkongsian budaya
d.     Sumber pembelajaran dan bahan dipilih yang berteraskan kepentingan hubungan kemanusian tanpa mengira perbezaan etnik.
Kesimpulan
Secara keseluruhannya, pihak sekolah merupakan tempat yang paling terbaik dalam memupuk semangat dan juga membentuk hubungan yang baik walaupun di Malaysia terdapat pelbagai budaya. Guru-guru merupakan aset penting dalam pembentukan pelajar yang pelbagai budaya. Seseorang guru itu haruslah berusaha dalam menangani masalah pelajar-pelajarnya yang datang dari pelbagai sudut dan aspek. Pengurusan budaya adalah sangat perlu dititikberatkan bagi mewujudkan kesefahaman cara dan budaya masing-masing agar mampu menjadikan suasana sekolah dalam keadaan dan harmoni. Guru-guru jugalah yang menjadi petunjuk arah yang mampu menyatupadukan kaum di seluruh Malaysia menjadikan negara kita mempunyai pelbagai budaya yang terperlihara.

Comments

Popular posts from this blog

bimbingan & kaunseling : kaunseling di malaysia

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Kemahiran Asas Dalam Kaunseling