BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
PENGENALAN
Sekolah adalah sebuah institusi sosial yang
memberi ilmu pengetahuan kepada pelajar-pelajar. Sekolah cemerlang dan berkesan
diterajui oleh pentadbir dan guru-guru yang bersedia melakukan perubahan dengan
kerjasama yang padu daripada ibu bapa dan masyarakat. Sejajar untuk
menghasilkan pendidikan berkualiti, sokongan dan kerjasama ibu bapa memainkan
peranan penting untuk menjadikan sesebuah sekolah itu hebat dan berjaya.
Mengikut,
Jarzabkowski (2002) menyatakan bahawa persekitaran sekolah bermakna semua
keadaan, sumber dan aktiviti saling bersepadu secara langsung atau tidak
langsung yang memberi kesan kepada fungsi sekolah. Persekitaran sekolah merujuk
kepada persekitaran fizikal dan iklim psikososial boleh menetapkan peringkat
persepsi positif guru dan pelajar terhadap sekolah. Tableman (2004) telah
mengenal pasti empat aspek persekitaran sekolah, iaitu:
1. persekitaran fizikal yang mesra dan kondusif untuk
pembelajaran.
2. persekitaran sosial yang menggalakkan komunikasi dan
interaksi.
3. persekitaran yang berkesan yang menggalakkan rasa
kekitaan dan harga diri.
4. persekitaran akademik yang menggalakkan pembelajaran dan
memenuhi diri.
HUBUNGAN SEKOLAH DENGAN MASYARAKAT
Sekolah adalah satu sistem sosial yang menjadi
agen perubahan kepada masyarakat dan persekitaran. Program
sekolah hanya dapat berjalan lancar apabila mendapat kerjasama masyarakat. Oleh
itu, permuafakatan sekolah dengan komuniti merupakan kunci peningkatan sebuah
sekolah (Gary dan Witherspoon, 2011; Sheldon). Hubungan sekolah dengan komuniti
sebagai strategi terbaik untuk menggalakkan penglibatan komuniti bagi
meningkatkan keberhasilan pelajar. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah
meningkatkan kesedaran dalam kalangan komuniti tentang peranan komuniti untuuk
meningkatkan pendidikan pelajar, membimbing sekolah untuk melaksanakan proses
permuafakatan, mengaitkan bantuan kewangan untuk pelajar miskin bagi
meningkatkan penglibatan ibu bapa dan mengupayakan PIBG untuk memainkan peranan
yang lebih besar (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2012b). mengikut Sheldon dan Epstein (2004) kajian membuktikan
bahawa permuafakatan sekolah dengan komuniti sangat penting untuk mengurangkan
ketidakhadiran murid ke sekolah dengan cara menghubungi keluarga pelajar dan
komuniti tentang kehadiran boleh membantu murid berada di sekolah.
GURU DAN IBU BAPA
Peranan ibubapa
dalam Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) adalah sangat penting. Ini kerana kerjasama
daripada ibubapa dengan guru telah membawa banyak faedah dan kebaikan. Antara
faedah dan kebaikan yang dinyatakan adalah seperti membantu guru dengan lebih
memahami tentang perkara kejiranan iaitu hubungan antara ibubapa, masyarakat
dan sekolah. Selain itu, juga dapat menolong guru dalam mengurangkan klonflik
dan ketegangan antara guru dengan ibubapa. Menurut Yahya (2005), pencapaian
pelajar lebih bermakna apabila kaum keluarga mereka juga turut berperanan dan
melibatkan diri dalam mencapai kejayaan anak-anak mereka.
Persatuan Ibu Bapa dan Guru-guru
atau ringkasnya PIBG adalah satu organisasi yang dibentuk oleh pihak pentadbir
institusi pendidikan atau sekolah dengan kerjasama ibubapa di mana anak-anak
mereka belajar di institusi pendidikan atau sekolah berkenaan. Matlamat asal
penubuhan PIBG adalah untuk kebajikan dan kemajuan murid-murid, agar mereka di
sekolah berkenaan memperolehi faedah yang maksimum daripada kemudahan-kemudahan
pendidikan yang telah disediakan. Selain itu juga, untuk merapatkan hubungan
sesama ibu bapa demi kebaikan anak-anak mereka dari segi kewangan untuk
digunakan bagi menjalankan aktiviti persatuan untuk membantu dalam memajukan
perkembangan murid, meningkatkan keceriaan premis sekolah dan ibu bapa boleh
memberi cadangan atau membuat aduan tentang perkara-perkara demi kebaikan
anak-anak mereka.
ISU-ISU PENDIDIKAN SEMASA
Tanggungjawab sistem pendidikan adalah untuk
menyediakan generasi muda dengan pelbagai pengetahuan dan kemahiran supaya
mereka dapat menghadapi alam dewasa. Dalam konteks menyediakan pendidikan yang
ideal, tujuan dan matlamat pendidikan negara pada abad ke 21 amat jelas sekali.
Kementerian Pendidikan telah menyusun dan merancang untuk memperbaiki, mempertingkatkan
dan memperkukuh mutu pendidikan negara sesuai dengan perubahan sosialisasi
masyarakat hari ini. Salah satu unsur yang penting adalah memberikan peluang
pendidikan yang sama kepada semua pelajar tanpa mengambil kira budaya, kelas
sosial, kelompok etnik dan amalan atau cara hidup.
Isu-isu dan masalah dalam sistem pendidikan:
a)
Ekuiti Pendidikan
·
seperti sumber pengajaran dan pembelajaran dan
kelengkapan buku teks juga masih berkurangan.
b)
Tenaga pengajar
·
Kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran turut
menjadi isu dalam pelaksanaan pendidikan pendidikan yang berkesan.
c)
Kesan globalisasi
·
Fenomena ini disebabkan nilai-nilai murni masyarakat
Malaysia yang ingin diterapkan bercanggah dengan nilai-nilai di Barat atau
negara-negara maju yang lain yang mana mereka lebih mementingkan materialistik,
individualistik dan budaya cosmopolitan.
e)Sahsiah Pelajar
·
tabiat merokok di kalangan pelajar, gejala
vandalisme, melepak, ponteng sekolah dan sebagainya di kalangan pelajar sekolah
semakin menjadi-jadi.
PENDIDIKAN DAN GLOBALISASI
Trend globalisasi juga telah
mencetuskan pelbagai faedah dalam pelaksanaan pendidikan di Malaysia sebagai
tindak balas kepada keterbukaan idea mengenai keperluan pendidikan dalam
meningkatkan kualiti hidup. Antara faedah tersebut adalah dari segi:
a)
Keperluan terhadap pembelajaran berterusan
·
membangunakan sikap menggunakan masa lapang dengan
kreatif bagi memperoleh pengetahuan yang diperlukan.
·
Membolehkan individu membangunakan
kelebihan-kelebihan terpendam.
b)
Penggunaan teknologi telekomunikasi dan maklumat
·
Beberapa penyelidikan lepas telah membuktikan bahawa
penggunaan teknologi telah dapat merevolusikan teknik pengajaran guru, kaedah
murid belajar dan secara keseluruhannya cara pendidikan dikendalikan sesuai
dengan era masa kini.
c)
Pengurusan pendidikan
·
membantu dan mempermudahkan pengurusan sekolah
membuat keputusan
·
meningkatkan kecekapan pengurusan dan pentadbiran.
·
Mengurangkan beban pengurusan dalam melaksanakan
tugasan yang pelbagai.
·
Menyimpan data mengenai stok dan inventori sekolah
serta pelbagai urusan rutin yang dikendalikan pentadbir dan guru.
d)
Pembentukkan jati diri pelajar
·
dunia hari ini banyak menggunakan internet sebagai
rujukan maklumat terutamanya kepada pelajar. Pelajar menggunakan internet dalam
mencari bahan rujukan kepada tugasan yang diberikan oleh pengajar. Selain itu, pelajar juga
menggunakan internet sebagai bahan untuk bersosial pada laman web tertentu bagi
memenuhi keperluan sosial mereka.
e)
Kualiti guru
·
berupaya memimpin perubahan di sekolah di mana guru
itu bertugas
·
memahami perkembangan teknologi
·
mempunyai sifat berani, mahu mencuba idea baru dan
inovatif
RUMUSAN
Kesimpulannya,
sekolah dan persekitaran amat penting untuk melahirkan generasi yang
berkualiti. Hal ini kerana, Memahami bagaimana persekitaran sekolah mampu
meningkatkan kualiti pendidikan pelajar merupakan faktor terpenting dalam
membantu pihak pentadbir dan guru di sekolah, pegawai di Pejabat Pelajaran
Daerah, Pejabat Pelajaran Negeri, seterusnya pihak tertentu di Kementerian
Pelajaran Malaysia. Persekitaran sekolah perlu diberi perhatian dari beberapa
aspek seperti sokongan pelajar dan sokongan guru-guru serta sokongan daripada
pihak pentadbir sekolah
Comments
Post a Comment