BAB 10 : PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
Bimbingan
diertikan sebagai satu kuasa yang menyerap dalam kuriklum sekolah atau dalam
proses pengajaran pembelajaran yang bertujuan untuk perkembangan potensi
individu yang paling maksimum (Zuuraidah Abdul Rahman 2001). Ianya juga
diertikan sebagai suatu konsep yang berkaitan dengan cara membantu orang lain
atau satu usaha menyediakan pengalaman untuk membantu pelajar memahami diri
mereka.
Bimbingan juga adalah suatu proses yang
mempunyai permulaan dan akhir. Beliau mendifinisikan permulaan bimbingan
sebagai outward piety dan akhir
bimbingan adalah inward piety. Jika dikaji
di dalam al-quran, terdapat banyak ayat al-quran yang membicarakan tentang
kepentingan bimbingan dalam kehidupan manusia. Antaranya ialah firman Allah SWT
dalam al-quran surah Luqman (31) ayat 17 bermaksud “Wahai anakku, dirikanlah
solat dan suruhlah manusia mengerjakan yang baik dan cegahlah kemungkaran
mengikut kadar kemampuan yang ada padamu. Dan bersabarlah dengan apa yang
mengenaimu ketika melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Sesungguhnya yang
denikian itu adalah amat perlu dilaksanakan oleh manusia. Surah ini menunjukkan
bahawa kepentingan bimbingan yang dilakukan oleh Luqman terhadap anaknya.
Luqman didapati membimbing anaknya dengan menyuruh anaknya mendirikan solat,
melakukan kebaikan, mencegah kemungkaran dan bersabar atas musibah yang menimpa.
Strategi dan teknik penasihatan.
1-Teknik
berasaskan pendekatan efektif (Kerusi kosong dan teknik raptai).
2-Teknik
berasaskan pendekatan behavioural (Latihan bertenang melalui maklum balas
biologi, hypnosis, meditasi, program pengurusan kendiri, latihan autogenic,
mengajar kawalan badan dan fungsi imaginasi melalui saranan kendiri).
3-Teknik
berasaskan pendekatan kognitif (Mempertikai, membahas, mencabar mengajar dan
menjelaskan).
Antara cara penasihatan guru terhadap murid.
1-Berfokus
kepada pelajar yang bermasalah
2-mengikuti
perkembangan murid
3-Membantu
murid membuat keputusan
4-Menyelami
psikologi atau keadaan murid
5-Memberi
nasihat dalam bentuk arahan dan ransangan.
Konsep pengurusan penasihatan murid dan perbezaannya.
Penasihatan -Fokus kepada masalah yang dihadapi
-Berbentuk suruhan atau
arahan.
-Strategi paling efektif
dalam penyelesaian masalah.
Mentoring -Proses
membantu dari individu berpengalaman
-Kemudahan yang
disediakan buat murid-murid dalam menguruskan kehidupan mereka disekolah.
Bimbingan -Proses
membantu individu memahami dan mengenali dunia mereka.
-Menolong individu
membuat pilihan yang tepat.
-Merancang aktiviti.
Perbezaan Kaunseling dan Penasihatan
Kaunseling -Memfokuskan
kepada individu yang bermasalah
-Dilaksanakan oleh
individu (Kaunselor) yang telah dilatih khusus dalam bidang kaunseling sepertimana yang telah
dijelaskan di dalam definisi di atas.
-Kaunseling memerlukan
lebih banyak masa.
-Kaunseling memerlukan
pemantauan yang berterusan.
Penasihatan -Memfokuskan
kepada permasalahan yang dihadapi oleh murid-murid.
-Dilaksanakan oleh
mana-mana individu apatah lagi guru-guru yang lebih berpengalaman.
-Penasihatan yang
memerlukan masa singkat sahaja.
-Pemantauan dalam jangka
masa yang tidak lama.
Proses Bimbingan dan Penasihatan
Comments
Post a Comment